Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Witamy :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Jack
22-11-11, 12:45
Dlaczego kopie nas prąd przy wysiadaniu z samochodu (czytaj)
Autor Wiadomość
lukasz.wroc 
Uczestnik forum


Dołączył: 13 Gru 2007
Posty: 3
Skąd: wrocław
Wysłany: 13-12-07, 21:52   Dlaczego kopie nas prąd przy wysiadaniu z samochodu (czytaj)

SHELL POLSKA - HSSE Biuletyn 28/07/2004

W nawiązaniu do rozpowszechnionego niedawno filmu wideo o
elektryczności statycznej, pokazującego pożar, który przydarzył się
młodej kobiecie, która w czasie tankowania paliwa wsiadła na chwilę do
samochodu, poczym wysiadła i bezpośrednio po tym dotknęła pistoletu
węża dystrybutora, przeprowadzona została analiza podobnych wypadków.

W związku z coraz powszechniejszą samoobsługą na stacjach benzynowych
należy ostrzegać ludzi o możliwości wybuchu pożaru, wywołanego przez
elektryczność statyczną w czasie tankowania paliwa do samochodu.
Przeanalizowano 150 pożarów tego rodzaju
i uzyskano zaskakujące wyniki:

Wśród wspomnianych 150 wypadków, więcej z nich przydarzyło się
kobietom niż mężczyznom ze względu na to, że mają one zwyczaj
wsiadania do samochodu i wysiadania z niego, podczas gdy paliwo jest
nadal tankowane.

W większości wypadów ludzie ponownie wsiadali do samochodu, w czasie
gdy paliwo ciągle jeszcze przepływało wężem dystrybutora (jest to
związane z montażem blokad na pistoletach nalewowych).

Gdy po zakończeniu tankowania wysiadali z samochodu, aby wyjąć
pistolet z wlewu paliwa, wybuchał pożar w wyniku wyładowania
elektrostatycznego.

Większość osób uczestniczących w wypadkach nosiła obuwie na gumowych
podeszwach i odzież z włókien syntetycznych.

Podczas tankowania paliwa nie wolno używać telefonów komórkowych.
Powszechnie wiadomo, że to opary wydobywające się z paliwa są
czynnikiem, który się zapala i wywołuje pożar przy zetknięciu z
ładunkami elektrostatycznymi.

W dwudziestu dziewięciu, spośród przeanalizowanych przypadków, ludzie
ponownie wsiedli do swoich samochodów, a później dotknęli pistoletu
węża podczas procesu tankowania. Dotyczyło to samochodów różnych marek
i modeli.

Siedemnaście pożarów wystąpiło przed, w trakcie lub bezpośrednio po
zdjęciu korka wlewu paliwa, jeszcze przed rozpoczęciem tankowania.

Gromadzenie się ładunków elektrostatycznych wynika często z tego, że
odzież osoby wsiadającej lub wysiadającej z samochodu ociera się o
tapicerkę siedzeń. Dla uniknięcia tego zjawiska zaleca się, aby NIKT
nie wsiadał do samochodu ani z niego nie wysiadał podczas tankowania
paliwa. Wsiadać do samochodu lub wysiadać z niego można wyłącznie
PRZED rozpoczęciem lub PO zakończeniu tankowania i zamknięciu korka
wlewu paliwa.
W razie wylania się lub rozpryśnięcia paliwa
NALEŻY ZASTOSOWAĆ MAKSYMALNE ŚRODKI BEZPIECZEŃSTWA.

Natychmiast po rozlaniu wydobywają się bowiem bardzo łatwopalne opary,
które mogą ulec zapłonowi od iskry spowodowanej wyładowaniem
elektrostatycznym lub iskry towarzyszącej włączeniu urządzenia
elektronicznego (telefon komórkowy, pilot zdalnego sterowania itp.)
czy też od elementów tankowanego pojazdu. PRZED ponownym uruchomieniem
silnika rozlane paliwo musi być zebrane lub unieszkodliwione przez
personel stacji. PRZY TANKOWANIU

KIEROWCA: Powinien zatrzymać samochód, zaciągnąć hamulec ręczny oraz
wyłączyć silnik, radio i światła.
NIGDY: Nie wolno ponownie wsiadać do samochodu, gdy trwa nalewanie
paliwa do jego zbiornika.
ŚRODEK OSTROŻNOŚCI: Należy sobie wyrobić nawyk zamykania drzwi
samochodu przy wysiadaniu i wsiadaniu, bowiem w ten sposób ładunek
elektrostatyczny zostanie rozładowany wskutek dotknięcia metalowych
elementów nadwozia.
Po zamknięciu drzwi należy DOTKNĄĆ METALOWEJ CZĘŚCI NADWOZIA przed
dotknięciem pistoletu dystrybutora. Dzięki temu ładunki
elektrostatyczne, nagromadzone w ciele człowieka, rozładują się na
metal nadwozia, a nie na pistolet dystrybutora.

NALEŻY PRZESTRZEGAĆ PRZEPISÓW BEZPIECZEŃSTWA

Jest to nasze zadanie codzienne, które podejmujemy zarówno w obrębie
jak i na zewnątrz przedsiębiorstwa. Niniejszy biuletyn ma na celu
powszechne uświadomienie tego zagrożenia.

Prosimy o przekazanie tej informacji WSZYSTKIM znajomym i członkom
rodziny, zwłaszcza gdy w ich samochodach podczas tankowania mogą się
znajdować dzieci. Dziękujemy za jej dalsze rozpowszechnianie.
 
 
     
Łukasz-O 
Uczestnik forum


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 38
Skąd: Warszawa
Wysłany: 14-12-07, 00:19   

Każda firma musi ubezpieczać się na wszelkie możliwe sposoby aby uniknąć w razie wypadku oskarzeń - to zrozumiałe.
Kiedyś widziałem chińską zabawkę na baterię 9V gdzie w instrukcji obsługi było napisane kaleczącą polszczyzną "ingerencja w urządzeniu grozi śmiertelnym porażeniem prądem elektrycznym" Penie mieli gotowe przetłumaczone teksty i wklepują je dla zabawek i AGD zasilanych z sieci :? .
 
     
cerberus 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 84 razy
Wiek: 68
Dołączył: 30 Sie 2007
Posty: 1491
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 16-12-07, 00:50   Re: Dlaczego kopie nas prąd przy wysiadaniu z samochodu (czy

Pozdrawiam !
lukasz.wroc napisał/a:
SHELL POLSKA - HSSE Biuletyn 28/07/2004
Gromadzenie się ładunków elektrostatycznych wynika często z tego, że
odzież osoby wsiadającej lub wysiadającej z samochodu ociera się o
tapicerkę siedzeń. Dla uniknięcia tego zjawiska zaleca się, aby NIKT
nie wsiadał do samochodu ani z niego nie wysiadał podczas tankowania
paliwa. Wsiadać do samochodu lub wysiadać z niego można wyłącznie
PRZED rozpoczęciem lub PO zakończeniu tankowania i zamknięciu korka
wlewu paliwa.

Nie podzielam tej opinii. To właśnie pojazd w czasie jazdy poprzez kontakt z powietrzem elaktryzuje się. Wysiadając uziemiamy pojazd - nie siebie.
Niekonieczne musimy pojazd uziemić przy wysiadaniu, ponieważ lakier jest dielektrykiem, a przypadkowo niekoniecznie dotkniemy metalowego elementu.
[quote]ŚRODEK OSTROŻNOŚCI: Należy sobie wyrobić nawyk zamykania drzwi
samochodu przy wysiadaniu i wsiadaniu, bowiem w ten sposób ładunek
elektrostatyczny zostanie rozładowany wskutek dotknięcia metalowych
elementów nadwozia.]Po zamknięciu drzwi należy DOTKNĄĆ METALOWEJ CZĘŚCI NADWOZIA przed dotknięciem pistoletu dystrybutora. Dzięki temu ładunki
elektrostatyczne, nagromadzone w ciele człowieka, rozładują się na
metal nadwozia, a nie na pistolet dystrybutora. [/guote]
To co powyżej jest bez sensu - karoseria jest izolowana, uziemienie nie wchodzi w rachubę.
Jak już siebie uziemić, to dotknąć się obudowy dystrybutora, a nie pojazdu ktory jest dobrze izolowany od ziemi.
Pytanie podstawowe - to elaestyczne paski gumy przewodzacej uziemiające pojazd.
W ilu pojazdach je widzieliście ?
Każda cysterna ciągnie metalowy łańcuch, aby zabezpieczać pojazd przed naelektryzowaniem.

Cerberus
 
     
Łukasz-O 
Uczestnik forum


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 38
Skąd: Warszawa
Wysłany: 16-12-07, 01:54   

Dokładnie tak! Zgadzam się z kolegą. Jednak jak napisałem w poprzednim poście każda firma ubezpiecza się na wszystkie możliwe przypadki jak może.

Co do cystern przewożących paliwo.
Tak OT napiszę, że mają jako jedyni całkowity zakaz zjeżdzania na tzw margines aby umożliwić wyprzedzanie innym.
 
     
fussy 
Aktywny uczestnik forum
Samozwańczy Expert


Pomógł: 121 razy
Dołączył: 19 Sie 2006
Posty: 964
Skąd: łódzkie
Wysłany: 16-12-07, 10:46   

Witam

Tytuł który nadał wątkowi kolega lukasz.wroc jest co nieco mylący. Liczyłem na to, że będą tu wyjaśnienia samego zjawiska, które ma charakter elektrostatyczny (tryboelektryczny).

Czy wydanie ulotki przez Shell było uzasadnione? Kolega Łukasz-O w zasadzie odpowiedział na to pytanie. Jednak ja się z nim nie zgodzę, że to jest dmuchanie na zimne. Zjawisko elektryzowania się ciał jest tak samo realne jak to, że opary benzyny są wybitnie łatwopalne. U mnie w bloku poręcz od bariery na klatce schodowej wykonana jest z plastiku, który ma takie własciwości elektryzujące. Wystarczy przejść z jednego piętra na drugie i można sobie nieźle strzelić dotykając metalowej barierki. Ale to nic. Kilkanaście lat temu chodziłem do pewnej pracowni komputerowej z metalowymi drzwiami. Jak się wychodziło to wyładowania iskrowe były bardzo nieprzyjemne (po iluś tam razach bałem się dotykać drzwi). Prawdopodobnie energia znacznie przekraczała 100mJ. Co do palności substancji palnych {opar benzyny) to nie ma to jak wykonanie praktycznego doświadczenia. Otóż kiedyś nalałem w naparstek nieco benzyny i próbowałem ją zapalić iskrą (ładowałem się od wspomnianej wyżej poręczy). I po wielu próbach udało się. Ale analogicznie nie udało się zapalić spirytusu (widać za mała energia wyładowania iskrowego).
Dodam jeszcze, że znam osobę , która potrafi odgasić papierosa w benzynie. A może to potrafi bo jest strażakiem.
Przeczytałem to co napisał kolega Cerberus. I niestety moje rozumienie elektrostatyki jest nieco inne niż niego. Nie chcę się wdawać w rozważania teoretyczne, bo chociaż je lubie, to nie mam na nie czasu. Ja od kiedy używam odzieży o małej skłonności do elektryzowania się - nie mam "iskrowych" problemów np. przy wysiadaniu z samochodu.
Tak więc postępowanie na stacji benzynowej zawsze powinno cechować się dużym stopniem ostrożności.

pzdr
-DAREK-
 
     
cerberus 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 84 razy
Wiek: 68
Dołączył: 30 Sie 2007
Posty: 1491
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 16-12-07, 12:23   

Ja chodziłem do szkoły w socjalizmie 1957-1964 i miałem super-nauczyciela fizyki.
Elektrostatykę z elektroskopem, butelka lejdejską, maszyną elektrostatyczną.
Wszystko nam pokazał i nauczyl zasad. Przy odpowiedzi trzeba było wykonywać doświadczenia. Mam jakieś pojecie, o przepływie ładunków elektrostatycznych.
Jemu zawdzięczam, że polubiłem fizykę. Optyka była na poziomie, wykonywaliśmy dużo doświadczeń w ciemni na osi optycznej.
Podstawa - dobry nauczyciel, fachowiec. Byl więźniem Oświęcimia, nazywał się Dobrzański.
Na studiach była "laborka " z fizyki - archaizm. Dowiedzialem sie co to jest potencjometr.
Potencjo=potencjał, metr =miernik, czyli miernik potencjału.
Jest to odcinek drutu oporowego z suwakiem, napiecie obiczalo sie mierząc miarką
milimetrową odcinki przewodnika. napięcie było obliczane z dzielnika, jako wzorzec do kompensacji mostka, kompensatora.
Cerberus
 
     
Łukasz-O 
Uczestnik forum


Pomógł: 3 razy
Dołączył: 07 Lis 2007
Posty: 38
Skąd: Warszawa
Wysłany: 17-12-07, 01:31   

Kolego fussy masz racje traktuję to jak dmuchanie na zimne. Tankuje samochód od prawie dwudziestu lat i jeszcze nigdy na stacji benzynowej nie spotkałem się z takim ostrzeżeniem.
Przecież przy każdym dystrybutorze powinna być taka informacja nie prawdasz?
Skoro mamy być tacy skrupulatni to dla czego często w pobliżu dystrybutora ( nawet na stacji SHELL) znajdują się rękawiczki jednorazowe z plastkiu które same w sobie elektryzują się - czy to jest bezpieczne według Ciebie?
 
     
cerberus 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 84 razy
Wiek: 68
Dołączył: 30 Sie 2007
Posty: 1491
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 17-12-07, 09:38   

Pozdrawiam !
Ale przyznacie, że zalecenie w instrukcji aby rozładowywać swój ładunek do
IZOLOWAZEJ KAROSERI - nie uziemionej -to kompletna BZDURA.


Gdyby piszacy miał cokolwiek "oleju" w głowie, to zaleciłby rozładowywanie do uziemionej
obudowy dystrybutora. Nawet można zamontować galke do rozladowywania.
Powinno być zalecane rozladowywanie karoserii, jeżeli pojazd nie ma paska antyelektrostatycznego.Żaden problem.
Tak więc jeżeli ktos pisze kompletne bzdury, to podważa merytoryczną wartość całej instrukcji. I nawet analizę przyczyn powstawania pożarów.
Cerberus
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group