Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Witamy :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Jack
22-11-11, 12:09
Obwód zasilania zapalniczki samochodowej
Autor Wiadomość
karbon2003 
Uczestnik forum


Dołączył: 24 Cze 2007
Posty: 26
Skąd: Warszawa
Wysłany: 13-06-10, 20:47   Obwód zasilania zapalniczki samochodowej

Witam

Przepraszam jeśli mój post nie mieści się w ramach tego tematu, ale chciałbym poruszyć dosyć ważną dla mnie kwestię.

Posiadam Nissana, w którym nie było nigdy gniazda zapalniczki. Postanowiłem coś z tym zrobić jako że jadąc w dalszą trasę czasem czuje jej brak.

Po kilku godzinach pracy dokopałem sie do centralnego obwodu zasilania skrzynki bezpiecznikowej a aucie. podczepiłem się pod jeden z dwóch głównych przewodów biegnących od akumulatora do bezpieczników.
Nie jestem elektrykiem, zrobiłem podłączenie w miarę solidne poprowadziłem przewód zabezpieczając go gniazdem z bezpiecznikiem 15A. Masę złapałem bliżej.

Moje pytanie:
Użyłem dosyć grubego jak na mój gust przewodu - patrząc na inne przewody zasilające pompę paliwową itp.
Dziś ktoś zarzucił mi że to jest i tak za mało, bo przewód ma przekrój 1mm kwadrat i nie wytrzyma tych 15A.
Czy to prawda?
Drugie pytanie
Podpinając w trasie np. lodówkę turystyczną która przy 12V ma 55W można tak wprost powiedzieć że będzie mi zabierać już 4.5A z gniazda zapalniczki?

Jak określona jest graniczna obciążalność prądowa akumulatora?? Tzn, zakładając że przewody byłby bardzo grube i płynęły by przez nie dosyć duże prądy.. istnieje sytuacja, kiedy będąc w trasie, podczas normalnej pracy alternatora - akumulator będzie na tyle przeciążony że nie będzie w stanie się ładować? Na to pytanie uzyskałem bardzo różne odpowiedzi.. chciałbym poznać opinie Panów ekspertów.

Pozdrawiam i dziękuję.
Ostatnio zmieniony przez Jan_Czech 13-06-10, 20:59, w całości zmieniany 1 raz  
 
     
seba201991 
Uczestnik forum
SeKo


Pomógł: 7 razy
Wiek: 28
Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 220
Skąd: Reńska Wieś
Wysłany: 13-06-10, 21:48   

Wydajność prądowa akumulatora w dieslu to około 300 350A ale przez określony czas
Tyle pobiera rozrusznik. Jeśli przez dłuższy czas będziesz pobierał za dużo mocy możesz doprowadzić do rozładowania akumulatora a nawet do uszkodzenia alternatora.w czasie jazdy energia nie jest pobierana bezpośrednio z akumulatora tylko z alternatora kiedy alternator nie potrafi wytworzyć tyle mocy by pokryć zapotrzebowanie na moc bo dodałeś jakiś wzmacniacz zamrażalkę w tedy energie popieramy z akumulatora z tą konsekwencją że na którymś parkingu auto nam porostu nie odpali.

Trochę za mały przekrój ma ten przewód jeśli robił bym to ja dałbym min 2,5^ a najlepiej 4 ^ w zależności co byś podłączał, CB lodówka nawigacja ładowarki i innego rodzaju odbiorniki. Zabezpiecz przewód mniejszym bezpiecznikiem. Zły bezpiecznik może doprowadzić nawet do pożaru instalacji lub co gorsza całego samochodu!!!
Tak przy tej mocy i tym napięciu popłynie prąd 4,58 A w gniazdku masz około 13 V czyli popłynie nieco mniejszy prąd.
_________________
Im więcej się uczę, tym więcej wiem jak mało umiem..
 
 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum



Pomógł: 119 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1072
Skąd: Suwałki
Wysłany: 14-06-10, 08:58   

seba201991 napisał/a:
przy tej mocy i tym napięciu popłynie prąd 4,58 A w gniazdku masz około 13 V czyli popłynie nieco mniejszy prąd.
55W:12V=4,58A
12V:4,58A=2,62Ω
Alternator wytwarza zwykle 14,4 wolta pod obciążeniem.
14,4V:2,62Ω=5,5A
Przy tej samej oporności obciążenia a wyższym napięciu zwykle płynie wyższy prąd, a nie niższy.
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
seba201991 
Uczestnik forum
SeKo


Pomógł: 7 razy
Wiek: 28
Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 220
Skąd: Reńska Wieś
Wysłany: 14-06-10, 23:05   

Mój błąd ](*,) Ale nie rozumiem J=P\U 55/14,4=3,82
_________________
Im więcej się uczę, tym więcej wiem jak mało umiem..
 
 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum



Pomógł: 119 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1072
Skąd: Suwałki
Wysłany: 15-06-10, 08:45   

seba201991 napisał/a:
Ale nie rozumiem J=P\U 55/14,4=3,82
Odpowiedź jest tu:
karbon2003 napisał/a:
lodówkę turystyczną która przy 12V ma 55W
Skoro przy 12 woltach lodówka pobiera 55 watów, to jej oporność wewnętrzna jest 2,62Ω. Podstaw to do 14,4 wolta, a uzyskasz 5,5 ampera i prawie 80 watów...
seba201991 napisał/a:
J=P\U
Jeśli w tym wzorze chodziło Ci o "prąd=moc/napięcie", to powinieneś użyć litery I zamiast J.
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
seba201991 
Uczestnik forum
SeKo


Pomógł: 7 razy
Wiek: 28
Dołączył: 03 Sie 2008
Posty: 220
Skąd: Reńska Wieś
Wysłany: 15-06-10, 13:06   

Tak chodzi o prąd I Resztę rozumiem przy 12 V pobiera moc 55W a z zmianą napięcia prąd rośnie albo maleje.Chyba mam gorsze dni :neutral:
_________________
Im więcej się uczę, tym więcej wiem jak mało umiem..
 
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group