Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Witamy :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Przesunięty przez: Jack
26-05-12, 18:45
Rower elektryczny - projekt!
Autor Wiadomość
drr.joint 
Uczestnik forum


Dołączył: 12 Lut 2012
Posty: 3
Skąd: Płock
Wysłany: 12-02-12, 08:31   Rower elektryczny - projekt!

Witam.
Jeśli nie ten dział(ale chyba ten) to najmocniej przepraszam i proszę o przeniesienie.

Otóż tak:
Dziś zrodził mi się pomysł w głowie "a zrobię sobie rower elektryczny" ,pierwsze co zrobiłem to usiadłem do biurka i narysowałem projekt.

Rower elektryczny - projekt!


Uploaded with ImageShack.us

* Akumulator numer 1 - jest połączony z przetwornicą(12VDC - 230VAC , ta zaś z silnikiem elektrycznym.
*Akumulator numer 2 - jest podłączony do prądnicy, która jest umieszczona na wale silnika, i ładuję ten akumulator. Po wyczerpaniu Aku.nr1 akumulatory zostają zamienione.

Jestem początkującym w tego typu rzeczach a więc się pytam:
Czy takie coś ma prawo działać?
Proszę o podanie ewentualnych minusów tego przedsięwzięcia i porad jak z tym dalej postępować.
Jest to wstępny projekt, więc proszę nie pisać a gdzie układ regulacyjny prędkość itp.

Z góry dziękuję. Pozdrawiam
 
     
jacek2100 
Uczestnik forum


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 86
Skąd: Ropczyce
Wysłany: 12-02-12, 09:12   

Witam. Na pierwszy rzut nie bardzo widzę przetwarzanie na 230V ponieważ masz już znaczące straty na tym przetwarzaniu(jeszcze koszt samej przetwornicy), drugi aspekt-prądnica- do niej też trzeba dostarczyć "dużo" więcej mocy niż wyprodukuje. Dla mnie jako elektryka sensownym by był układ akumulator- silnik (ładowanie zewnętrzne)-żadnych wodotrysków
 
     
drr.joint 
Uczestnik forum


Dołączył: 12 Lut 2012
Posty: 3
Skąd: Płock
Wysłany: 12-02-12, 10:12   

Dziękuję za zainteresowanie.

Nie umieszczał bym w tym schemacie przetwornicy ale dysponuję tylko silnikami pod 230V.
Zgadza się, że taki układ jest dobry, lecz ja chciałem aby trochę tej energii jednak się zwracało.

No dobra jeśli by zastosować tylko układ silnik - akumulator, to mam pytanie odnośnie ładowania zewnętrznego tego akumulatora.
W jakim czasie byłbym w stanie naładować taki akumulator 12V 55Ah podłączając go do prądnicy 14V 64W która byłaby nieruchomo zamocowana na desce i byłaby napędzana za pomocą paska(ew. sznurka) tylnym kołem. Mówię tu o pedałowaniu na rowerze w miejscu.

Chcę to wszystko robić tak by były jak najmniejsze koszty utrzymania takiego rowerku.
 
     
jacek2100 
Uczestnik forum


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 86
Skąd: Ropczyce
Wysłany: 12-02-12, 13:01   

Nie wiem czy dobrze napisałeś 14v 64W- jeżeli chodzi o alternator samochodowy to powinno być 14V 65A, ale odpowiadam tak jak prosiłeś (bardzo ogólnie, bez wnikania w szczegóły) ta prądnica o której piszesz powinna dać 64/14 jakieś 4,5A, ładując 10 godz masz naładowane 45AH dopiero czyli co najmniej 14godz. Jeżeli chodzi o alternator samochodowy to kolega robił właśnie rowerek treningowy, ale obroty alternatora potrzebne co najmniej 1200 co wiąże się z dużym przełożeniem mocno wyładowany akumulator pobierał prąd i musiał użyć ponoć ogromnych sił do obracania pedałami. 10 godz. by nie pociągnął. Niewiem nie znam się ale jak na rower naładujesz akumulatorów, prądnic, przetwornic to on sam od siebie będzie ciężki a jak Ci trafi to wszystko ciągnąć pedałami?

Cytat:
Zgadza się, że taki układ jest dobry, lecz ja chciałem aby trochę tej energii jednak się zwracało.


Montując drugi akumulator i prądnicę do ładowania tego drugiego też musisz dostarczyć więcej mocy niż uzyskasz ze względu na sprawność, czyli obciążysz ten pierwszy akumulator co będzie skutkowało jego szybsze rozładowanie (obrazowo wygląda to tak- pobierzesz z pierwszego aku 1000W, a uzyskasz powiedzmy 700-800W więc masz straty, jeszcze te 2 akumulatory jak nie będą cyklicznie ładowane do pełna szybciej stracą parametry- wiadomo o dwa trudniej zadbać niż o jeden)
 
     
drr.joint 
Uczestnik forum


Dołączył: 12 Lut 2012
Posty: 3
Skąd: Płock
Wysłany: 12-02-12, 21:18   

Co do tej prądnicy to pochodzi ona z motoru Mińsk 125 i jest na niej fabrycznie wygrawerowane 14V 64W.
Cytat:
Nie wiem nie znam się ale jak na rower naładujesz akumulatorów, prądnic, przetwornic to on sam od siebie będzie ciężki a jak Ci trafi to wszystko ciągnąć pedałami?
Z tym nie było by problemu ;D Młody jestem, forma jest. :)

Dobra to zostawiamy układ silnik - akumulator.
Jak zrobić przekładnie, jakie stopnie przełożenia zastosować, układ sterujący tym wszystkim?
 
     
mar0002 
Uczestnik forum


Pomógł: 1 raz
Wiek: 34
Dołączył: 05 Lut 2009
Posty: 29
Skąd: Ropczyce
Wysłany: 13-02-12, 01:15   

kup lepiej od razu coś takiego
http://allegro.pl/zestaw-...2101264828.html
 
     
jacek2100 
Uczestnik forum


Pomógł: 16 razy
Dołączył: 13 Lis 2008
Posty: 86
Skąd: Ropczyce
Wysłany: 13-02-12, 18:12   

W elektronice i mechanice nie pomogę Ci bo nie znam się na tyle. Z przedstawionego przez kol. mar0002 linku wynika, że to nie takie proste zrobić coś takiego tanio we własnym zakresie (500W i większe silniki, do tego napięcie 36V (3 akumulatory)), a Tobie pewnie chodzi o własne wykonanie (taniej).
 
     
scat 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 117 razy
Dołączył: 26 Lut 2009
Posty: 1424
Skąd: Polska
Wysłany: 14-02-12, 19:45   

pomysł z góry skazany na niepowodzenie z prostej przyczyny czas ładowania akumulatora jest wielokrotnie dłuższy niż jego rozładowanie tak, że jazda na akumulatorze nr 1 nie spowoduje naładowania akumulatora nr 2 chyba że będziesz jechał z górki przez ok. 10 godzin bo tyle trzeba aby naładować akumulator. Odrzuciłbym pomysł ładowania w ruchu i skupiłbym się tylko na układzie jezdnym z drugim akumulatorem zapasowym. Na alesklep można kupić silniki od hulajnogi kwestia tylko dorobienia przełożeń.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group