Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Witamy :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
zamiana silnika pr. stałego na silnik 3~ z falownikiem
Autor Wiadomość
Pork32 
Uczestnik forum
Piotr


Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 34
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 20-04-17, 08:23   zamiana silnika pr. stałego na silnik 3~ z falownikiem

Witam Szanownych Forumowiczów.
Poproszono mnie o modernizację sterowania elektrycznego szlifierki Jotes SWA-25L. Planuję m.in.zastąpić istniejący układ napędu wrzeciennika przedmiotu (zaznaczony na schemacie), jednym silnikiem indukcyjnym 3ƒ(230/400V Δ/γ 1395obr/min) z falownikiem (ATV12 1x230V 0,75kW) i regulacją obrotów potencjometrem (4,7kOhm 0,5 W) w zakresie 5%-50% obr. nom. Obecnie napęd wrzeciennika odbywa się z silnika prądu stałego (0,7kW 1500obr/min) poprzez przekładnię pasową.
Moje obawy są następujące: czy zastosowanie falownika przy regulacji obrotów nie spowoduje zbyt dużej straty mocy silnika, na tyle żeby obrabiany przedmiot zatrzymywał się podczas szlifowania? Proszę o rozwianie lub potwierdzenie moich wątpliwości. Może zastosowanie silnika i falownika o większej mocy byłoby pewniejszym, chociaż droższym rozwiązaniem?

SWA-25L obw. główne mały.jpg
Przepraszam za jakość schemat z 1965 r.
Plik ściągnięto 18 raz(y) 33,06 KB

 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1474
Skąd: śląsk
Wysłany: 20-04-17, 19:34   

A co stary układ padł . Bo sterowanie na prąd DC jest dużo lepsze.
 
     
Pork32 
Uczestnik forum
Piotr


Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 34
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 21-04-17, 09:49   

Kiedyś padła im prądnica i dawali do przezwojenia, ale głównie chodzi im o miejsce, które układ napędowy zajmuje przy maszynie ( małe pomieszczenie) i hałas tegoż układu.
Ale wpadli na taki pomysł, bo kiedyś dzwonili do producenta (nie wiem czy jeszcze istnieje) w sprawie remontu generalnego, to producent zaproponował im wymianę starej maszyny na zmodernizowaną właśnie z takim napędem jaki chcę zastosować. Poza tym myślę, że jak w sterowaniu będzie mniej elementów łączeniowych takich jak styczniki (mam na myśli 6S i 7S) to i awaryjność będzie mniejsza. Całe sterowanie zaprojektowałem na Logo! co też zmniejszyło ilość przekaźników i połączeń przewodów.
 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1474
Skąd: śląsk
Wysłany: 21-04-17, 17:23   

Sprawa pierwsza to przy tak małych obrotach chłodzenie silnika. Druga sprawa to moc silnika trochę większa od obecnej i falownik też większej mocy od silnika . Dojdzie sprawa hamowania musisz ją rozwiązać. Ciekawi mnie czy owe 5% da się z falownika uzyskać.
 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum



Pomógł: 119 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1060
Skąd: Suwałki
Wysłany: 22-04-17, 07:33   

simcode napisał/a:
Ciekawi mnie czy owe 5% da się z falownika uzyskać.
Da się uzyskać.
Tylko z silnika nie da się, nawet przy włączonym na maksa forsowaniu prądu i napięcia.
Nie pociągnie....
_________________
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1474
Skąd: śląsk
Wysłany: 22-04-17, 15:51   

e-sparks napisał/a:
Da się uzyskać.

Kolego prima aprilis już był. Wiem o co chodzi.
 
     
Pork32 
Uczestnik forum
Piotr


Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 34
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 23-04-17, 14:23   

A ile minimalnie mógłbym uzyskać obrotów, procentowo. A może zastosować silnik o mniejszych obrotach np. 1000. Wtedy próg minimalny podniósłby się, a max byłby ok 75%. Co koledzy na to?
simcode napisał/a:
Druga sprawa to moc silnika trochę większa od obecnej i falownik też większej mocy od silnika
Czy 1,1kW silnik i 1,5 kW falownik wystarczy?
Ale koszty niestety wzrosną. Dałem im już wstępny kosztorys materiałowy z zapasem 500 zł netto, ale z taką zmianą to chyba się nie zmieszczę i w tym zapasie. Musiałbym coś odjąć z robocizny ;-) Czy to konieczne?
 
     
Pork32 
Uczestnik forum
Piotr


Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 34
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 23-04-17, 14:31   

simcode napisał/a:
Dojdzie sprawa hamowania musisz ją rozwiązać

A falownik tego nie rozwiąże?
 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1474
Skąd: śląsk
Wysłany: 24-04-17, 18:11   

Pork32 napisał/a:
A falownik tego nie rozwiąże?

Sam od siebie nie, potrzeba rozwiązać dwa problemy pierwszy to hamowanie podczas pracy, a druga sprawa to hamowanie awaryjne ( nagłe zatrzymanie).
 
     
Pork32 
Uczestnik forum
Piotr


Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 34
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 25-04-17, 09:49   

simcode napisał/a:
a druga sprawa to hamowanie awaryjne ( nagłe zatrzymanie).

Czy można zastosować hamowanie prądem stałym w takim przykładowym układzie jak w załączniku?

Hamowanie silnika.jpg
Plik ściągnięto 26 raz(y) 21,94 KB

 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1474
Skąd: śląsk
Wysłany: 25-04-17, 18:45   

Falownik sam w sobie ma hamowanie prądem stałym. Tu kolega ma przykłady takich zachowań.
http://www.falowniki.edu....dem-stalym.html
 
     
Pork32 
Uczestnik forum
Piotr


Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 34
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 26-04-17, 07:24   

We wcześniejszym poście zapytałem "A falownik tego nie rozwiąże?" a miałem na myśli to co kolega napisał,
simcode napisał/a:
Falownik sam w sobie ma hamowanie prądem stałym.
, ale dziękuję za link.
Jak widać, nie miałem do tej pory do czynienia z falownikami (tylko 1 aplikacja ze zdalną regulacją obrotów,załączaniem silnika i fabrycznymi nastawami parametrów), dlatego moje pytania mogą dla kolegów być banalne. Wolę jednak dopytać się doświadczonych kolegów niż samemu eksperymentować na dość drogim sprzęcie :mrgreen: Chciałbym się upewnić, czy w aplikacji wyłączenia awaryjnego realizowanego przez moduł bezpieczeństwa, który całkowicie wyłącza sterowanie maszyny (również zasilanie 230V falownika) falownik zrealizuje zaprogramowane hamowanie prądem stałym?
 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1474
Skąd: śląsk
Wysłany: 26-04-17, 20:56   

Należy spojrzeć w konkretny model falownika.
 
     
Pork32 
Uczestnik forum
Piotr


Pomógł: 3 razy
Wiek: 51
Dołączył: 06 Wrz 2015
Posty: 34
Skąd: mazowieckie
Wysłany: 28-04-17, 12:15   

Rozmawiałem z doradcą technicznym producenta falowników Altivar. Powiedział, że funkcje które mnie interesują mogę uzyskać stosując model ATV320, różnica w cenie z ATV12 niewielka a możliwości dużo większe, może jedynie dojść konieczność zastosowania rezystora hamowania ale to dopiero wyjdzie w pracy. Dziękuję za pomoc i pozdrawiam.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group