Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Witamy :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Podłączenie silnika 220/380 V - prośba
Autor Wiadomość
Selit1961 
Uczestnik forum


Dołączył: 28 Sty 2016
Posty: 1
Skąd: wlkp
Wysłany: 28-01-16, 09:34   Podłączenie silnika 220/380 V - prośba

Dzień dobry,

Kupiłem pilarkę włosową "w ciemno". Kabel był odcięty. Nie mam w domu tzw. "siły" , tylko 220V .

Tabliczka znamionowa wygląda tak:



Oraz połączenia przy silniku:




Połączenie w gwiazdę

Pytanie jest pewnie dla wielu oczywiste: Czy ten silnik jest przystosowany do pracy pod 220 V ? Jestem zupełnie zielony jeśli chodzi o te sprawy.
Będę wdzięczny za pomoc

Pozdrawiam,
Tomasz
 
     
młodyztechnikum 
Uczestnik forum


Wiek: 20
Dołączył: 27 Sty 2016
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Wysłany: 28-01-16, 13:20   

Tak, jest możliwa praca przy napięciu 230V
(napięcie w sieci od dawna jest już podwyższone z 220/380 na 230/400) ;-)
 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1461
Skąd: śląsk
Wysłany: 28-01-16, 15:39   

młodyztechnikum napisał/a:
Tak, jest możliwa praca przy napięciu 230V
(napięcie w sieci od dawna jest już podwyższone z 220/380 na 230/400)

Kolego a czy ty odróżniasz trzy fazy od jednej.
 
     
matik 
Uczestnik forum


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Maj 2014
Posty: 279
Skąd: małopolska
Wysłany: 04-02-16, 11:12   

Tak , jest układ pozwalający zasilić silnik 3-fazowy z jednej fazy, ale sugerowałbym, żeby taki układ wykonał elektryk. I jeszcze informacja dla autora ... musisz sie wtedy liczyć z obniżeniem i tak niewielkiej mocy silnika - więc pytanie czy warto ?
 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1461
Skąd: śląsk
Wysłany: 04-02-16, 17:33   

matik napisał/a:
Tak , jest układ pozwalający zasilić silnik 3-fazowy z jednej fazy,

Selit1961 napisał/a:
Czy ten silnik jest przystosowany do pracy pod 220 V

Nasz autor pytał czy jest przystosowany a nie czy go idzie zasilić poprzez inne urządzenie . Nasz autor jako amator nie wie że koszt falownika wynosi 1000 zł .
 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum
wkładam kij w mrowisko



Pomógł: 117 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1055
Skąd: Suwałki
Wysłany: 04-02-16, 19:02   

simcode napisał/a:
koszt falownika wynosi 1000 zł .
???
Nie znalazłem co prawda takiego o mocy 1,6kW, ale te się nadadzą może:
http://kontratech.com/ser...Hz-0-400Hz.html
http://sklepfalowniki.pl/...5-1f-0-2kw.html

1000 złotych za 2 szt.
I na piwo jeszcze zostanie....
_________________
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
matik 
Uczestnik forum


Pomógł: 10 razy
Dołączył: 22 Maj 2014
Posty: 279
Skąd: małopolska
Wysłany: 04-02-16, 22:54   

Jest jeszcze tani sposób z kondensatorem (który z pewnością koledzy, jak i wszyscy elektrycy znają)
 
     
młodyztechnikum 
Uczestnik forum


Wiek: 20
Dołączył: 27 Sty 2016
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Wysłany: 07-02-16, 13:11   

Pisząc mój pierwszy post miałem właśnie na myśli zastosowanie rozruchu z pomocnicą fazą kondensatorową :) Ten sposób sppśród wszystkich jest najkorzystniejszy wg mnie
 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum
wkładam kij w mrowisko



Pomógł: 117 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1055
Skąd: Suwałki
Wysłany: 07-02-16, 13:39   

Należy zmienić połączenia silnika z gwiazdy na trójkąt, na pierwsze 2 zaciski podać 230 woltów, a pomiędzy trzecim a np. drugim zaciskiem wpiąć kondensator około 10-11 mikrofaradów.
Pozostanie około 120-130 watów mocy silnika.
_________________
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
młodyztechnikum 
Uczestnik forum


Wiek: 20
Dołączył: 27 Sty 2016
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Wysłany: 07-02-16, 14:12   

Tu mamy wszystko na schemacie. Przedstawione są dwa połączenia w którym jednym kierunek obrotów to prawo, a drugim lewo. Kolega selit1961 nic nie pisał o kierunku więc w razie "W" załączam obie wersje. Mam nadzieję że problem został rozwiązany :)

faza.png
Plik ściągnięto 77 raz(y) 20,47 KB

 
     
myu 
Uczestnik forum


Dołączył: 01 Lis 2015
Posty: 2
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 08-02-16, 13:07   

Witam
czy jest ktoś w stanie określić czy mogę podłączyć swój silnik trzyfazowy pod jedną fazę 230v z kondensatorem?
Najnowsza historia silnika: kupiony używany; służył u mnie w krajzedze i działał, podłaczenie siłowe; któregoś dnia po podłaczenieu do sieci i załaczeniu włącznika poszedł dym (z włącznika, a nie z silnika); podejrzewam za przyczynę wodę w gniazdku siłowym, które było na zewnątrz domu zawiniętę torbą, ale woda się i tak dostała. Po tym czasie "coś" się stało z siłą; było coś robione w rozdzielnicy i nie zostało ukończone, w efekcie teraz nie mam gniazdqa siłowego. Nie ja to robiłem.

Załączam zdjęcie pokrywy, tego co pod pokrywą i podłączenie przewodów z jakimi działało wcześniej. Załączam też zdjęcia tabliczki wykonane pod różnym kątem - tabliczka jest zniczona, pod innym kątem można odczytać to co niewidoczne pod innym kątem.
A pytam czy można dlatego, że środka wychodzą tylko 3 przewody pomarańczowe (a nie 6) więc pewnie w środku poprzedni właściciel coś zmieniał, a niektórzy piszą, że powinny być 6 żeby można podłaczyć do sieci 230 z kondensatorem. http://www.elektroda.pl/r...c.php?t=1833125




 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1461
Skąd: śląsk
Wysłany: 08-02-16, 18:29   

Silnik był 3 x 220V/ 380V i był przezwajany więc według wszelkich znaków na ziemi i niebie można go puścić na 1 f x 230 V ale będzie strasznie słaby .
 
     
myu 
Uczestnik forum


Dołączył: 01 Lis 2015
Posty: 2
Skąd: Podlaskie
Wysłany: 07-03-16, 19:37   

A gdybym chciał jednak podłączyć 3 fazy do silnika, to
1) czy do obudowy silnika należy przykręcić przewód zerowy? Jak widać na zdjęciu jakiś kabel jest tam podłączony (brzegowy lewy). A skoro instalacja jest bez przewodu ochronnego, to musi to być zero robocze. Sprawdziłem gniazda i wtyki, które niegdyś były używane do podłaczenia krajzegi - wszędzie są podłączone 4 przewody na 4 możliwe, przyczym silnik nie ma żadnych dodatków typu lampka na 230v.

W rozdzielni elektrycznej przewód 4-żyłowy nie jest podłaczony (ani fazy, ani neutralny); nie jestem zatem w stanie określić czy przewód neutralny był tutaj podłaczony w przeszłości.


2) co by było gdyby przewód zerowy był podłączony do obudowy silnika, a w silniku byłoby przebicie fazy? Spięcie i błyskawiczne zadziałanie wyłącznika automatycznego (lub nadmiarowo-prądowego o charakterystyce B) czy coś gorszego?
 
     
młodyztechnikum 
Uczestnik forum


Wiek: 20
Dołączył: 27 Sty 2016
Posty: 13
Skąd: Wadowice
Wysłany: 21-03-16, 21:28   

Nie, a ta śruba służy do podłączania tam przewodów wrównawczych
 
     
Szlomo 
Uczestnik forum


Wiek: 39
Dołączył: 30 Cze 2016
Posty: 5
Skąd: Białystok
Wysłany: 30-06-16, 09:38   

A kondensator? Nie sprawdziłby się? Wydaje mi się, że w tej sytuacji , jest to rozwiązanie najbardziej wiarygodne i najpraktyczniejsze. Chyba, że interesuje Cię coś, to będzie - nie wiem, bardziej trwałe? Ale z opisu wydaje mi się, że kondensator by wystarczył.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group