Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Witamy :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Sterowanie silnika prawo-lewo
Autor Wiadomość
elektronik2504 
Uczestnik forum


Wiek: 43
Dołączył: 20 Kwi 2016
Posty: 3
Skąd: Tarnów
Wysłany: 11-09-16, 17:07   Sterowanie silnika prawo-lewo

Witam.Mam prośbę o sprawdzenie schematu sterowania silnika 3 fazowego prawo/lewo. Ma to pracować w podnośniku w warsztacie samochodowym. Może się mylę ale podtrzymanie i wyłącznik awaryjny-bezpieczeństwa chyba nie jest konieczne?Ponieważ po puszczeniu przycisku sterującego -stycznik zostaje wyłączony. Zastosowałem dwie krańcówki jedna na dole druga u góry. Oraz dwa przyciski sterujące do cewek styczników.Wyłącznik silnikowy (moja opcja -ponieważ nie wiem czy zleceniodawca szarpnie się na dodatkowe koszty) Oraz bezpieczniki do zabezpieczenia silnika.Ma to być włączone do wyłącznika na ścianie warsztatu.

sterownik_2016.09.jpg
Plik ściągnięto 49 raz(y) 22,03 KB

 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum
wkładam kij w mrowisko



Pomógł: 115 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1047
Skąd: Suwałki
Wysłany: 11-09-16, 21:54   

A co na to Urząd Dozoru Technicznego?
Oczywiście wystawisz niezbędne do oddania do użytkowania UTB papiery?

Inspektor UDT obdzieli sprawiedliwie Ciebie i inwestora nagrodą za innowacyjność.
_________________
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
elektronik2504 
Uczestnik forum


Wiek: 43
Dołączył: 20 Kwi 2016
Posty: 3
Skąd: Tarnów
Wysłany: 12-09-16, 14:17   

Jak się domyślam to chodzi o wyłącznik bezpieczeństwa? Podtrzymania nie chcę stosować ponieważ puszczając przycisk sterujący można zatrzymać podnośnik na dowolnej wysokości bez potrzeby wciskania "STOP" .Liczyłem na wytknięcie błędów abym mógł wyciągnąć wnioski i wnieść poprawki zanim wezmę się za robotę.Gość kupił gdzieś podnośniki i są w opłakanym stanie głównie elektryka.Oryginalnie był zastosowany jakiś wyłącznik który się przekręcało w prawo/lewo i trzeba było go trzymać aby silnik pracował.
 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum
wkładam kij w mrowisko



Pomógł: 115 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1047
Skąd: Suwałki
Wysłany: 12-09-16, 15:16   

Nie, nie chodzi tylko i wyłącznie o wyłącznik bezpieczeństwa.
Zgodnie z ROZPORZĄDZENIEM RADY MINISTRÓW z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu, poz. §6 poz. 1.6e dźwigniki zwane potocznie podnośnikami samochodowymi podlegają dozorowi technicznemu, a to wymusza pewne obowiązki osób zajmujących się eksploatacją i konserwacją. Między innymi niezbędna jest wiedza wynikająca z ROZPORZĄDZENIA MINISTRA GOSPODARKI z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać dźwigniki, wcześniej wymienionego rozporządzenia, oraz co najważniejsze Rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 29 października 2003 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego w zakresie eksploatacji niektórych urządzeń transportu bliskiego.

Reasumując: nie masz prawa nawet się dotykać tego urządzenia nie posiadając uprawnień UDT, a nieprzestrzeganie tego zakazu kosztuje, że aż boli.
A wyłącznik bezpieczeństwa to pikuś w porównaniu do tego, co musisz sprawdzić i za co odpowiadasz dokonując czynności konserwacyjnych tego dźwignika bez wiedzy i uprawnień.

To tyle tytułem wytykania błędów.
_________________
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
elektronik2504 
Uczestnik forum


Wiek: 43
Dołączył: 20 Kwi 2016
Posty: 3
Skąd: Tarnów
Wysłany: 12-09-16, 16:31   

Acha:) .No to już wszystko wiem.Czyli nawet mają uprawnienia SEP nie mogę podłączyć sterowania? Podnośnik wygląda tak:autem najezdża sie na widły (coś w rodzaju wózka widłowego) i silnik podnosi te widły z autem.
 
     
e-sparks 
Aktywny uczestnik forum
wkładam kij w mrowisko



Pomógł: 115 razy
Dołączył: 24 Sty 2008
Posty: 1047
Skąd: Suwałki
Wysłany: 12-09-16, 18:04   

elektronik2504 napisał/a:
Czyli nawet mają uprawnienia SEP nie mogę podłączyć sterowania?
Nie.
Najwyżej możesz podłączyć zasilanie i wykonać "pomiary" tego, co wykonałeś.
_________________
Pozdrawiam, Wiesław
   
     
elektronik2504 
Uczestnik forum


Wiek: 43
Dołączył: 20 Kwi 2016
Posty: 3
Skąd: Tarnów
Wysłany: 12-09-16, 20:00   

Dziekuję. I muszę uświadomić mojego sąsiada który pracuje w Tauron jako automatyk ,że nie ma racji. Ponieważ twierdzi ,że mogę to zrobić.:).
 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1443
Skąd: śląsk
Wysłany: 13-09-16, 15:43   

elektronik2504 napisał/a:
Ponieważ twierdzi ,że mogę to zrobić.

A jak zginie mechanik pod podnośnikiem to za ciebie pójdzie siedzieć lub jak zniszczy się samochód to ci zapłaci.

Dźwignik o ruchu prostoliniowym przenośny: nazwa, definicja i podleganie
Dźwignik o ruchu prostoliniowym przenośny to urządzenie służące do pionowego przemieszczania ładunków, zwykle na niewielką wysokość, przy wykorzystaniu napędu elektrycznego, pneumatycznego lub hydraulicznego, przystosowane do zmiany miejsca pracy przez przestawienie / przenoszenie za pomocą innych urządzeń lub ręcznie.

Nazwa potoczna: podnośnik samochodowy.
Dźwigniki o ruchu prostoliniowym przenośne – wszystkie podlegają dozorowi technicznemu; jednak dla dźwigników przenośnych o udźwigu do 2000 kg i jednocześnie innych niż te, w których jest dopuszczalne wchodzenie osób na element przenoszący obciążenie lub przebywanie pod tym elementem podczas normalnej eksploatacji albo przenośnych do podnoszenia całych pojazdów, ustalono formę dozoru uproszczonego (urządzenia nie wymagają zgłoszenia do UDT i badań, ale należy zapewnić konserwację przez osoby posiadające odpowiednie uprawnienia).

Podstawa prawna:

Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 7 grudnia 2012 r. w sprawie rodzajów urządzeń technicznych podlegających dozorowi technicznemu (Dz. U. 2012 nr 0 poz. 1468), wydane na podstawie art. 5 ust. 2 ustawy o dozorze technicznym.

Rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 28 grudnia 2001 r. w sprawie warunków technicznych dozoru technicznego, jakim powinny odpowiadać dźwigniki (Dz. U. Nr 4, poz. 43).
 
     
elektronik2504 
Uczestnik forum


Wiek: 43
Dołączył: 20 Kwi 2016
Posty: 3
Skąd: Tarnów
Wysłany: 14-09-16, 13:21   

Kolego simcode-ja już jestem świadomy tego ,że nie mogę tego zrobić więc nie podejmę się tej roboty.Ale czasem trafiają się ludzie którzy uważają ,że wiedzą wszystko lepiej od innych (mam na myśli mojego szanownego sąsiada ) który pozjadał wszelakie rozumy. Nawet z jego ust padło takie stwierdzenie"no przecież możesz to zrobić a pieczątkę i podpis może złożyć osoba która ma odpowiednie uprawnienia.) Tak tylko kto wezmie odpowiedzialność za to czego nie robiła ? Czasem to się zastanawiam kto mu dał uprawnienia SEP i dopuszcza go do prac ponieważ plecie takie bzdety ,że przykro słuchać .
 
     
simcode 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 91 razy
Dołączył: 17 Sty 2011
Posty: 1443
Skąd: śląsk
Wysłany: 14-09-16, 19:14   

elektronik2504 napisał/a:
który pracuje w Tauron

Tu jest odpowiedź na twoje przemyślenia . Wystrzegaj się w życiu takich doradców co tobie doradzają a sami dupę chowają w piasek . Czasem odpuścić 200 zł a mieć święty spokój .
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group