Strona Główna Forum STOWARZYSZENIA ELEKTRYKÓW POLSKICH
Witamy :)

FAQFAQ  SzukajSzukaj  UżytkownicyUżytkownicy  GrupyGrupy
RejestracjaRejestracja  ZalogujZaloguj  AlbumAlbum  DownloadDownload

Poprzedni temat «» Następny temat
Lokalna sieć z dużym trójfazowym odbiorem.
Autor Wiadomość
Tonik 
Uczestnik forum
Tonik


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 04 Lis 2007
Posty: 63
Skąd: Łódź
Wysłany: 06-01-09, 18:59   Lokalna sieć z dużym trójfazowym odbiorem.

Witam.
Opisuję sytuację z którą się spotkałem ku przestrodze .

Instalacja TNC (L i PEN) trójfazowa.
Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywołanego skrutem wytworzył się silny prąd w przewodzie zerowym od zera gwiazdy silnika.
Prawdopodobnie to on spowodował upalenie się przewodu zerowego między rozdzielnią z której była zasilana rozdzielnia silnika i rozdzienia bytowa, a rozdzielnią budynku.
Zniszczeniu uległo wiele urządzeń ponieważ skutkiem zwarcia na jednej z faz silnika, na upalonym odcinku zerowego pojawiło się napięcie zbliżone do jednej z faz.
To z kolei spowodowało taki skutek, że odbiory z tej fazy były w zasadzie nie zasilane, (zgasły) , a odbiory w pozostałych 2 fazach przyjęły napięcie około 400 wolt w układzie gdy były to odbiory jednofazowe.
Zniszczeniu uległy telewizor wieża stereo, DVD, oraz nieco żarówek.
Powód prozaiczny.
Właściciel zakładu i domu samodzielnie wymienił upalony później kawałek przewodu na cieńszy.
Powodem było to że poprzedni PEN uległ mechanicznemu uszkodzeniu, a właściciel nie mając pod ręką odpowiedniego przewodu, użył to co było "pod ręką".

I to na tyle.
Pozdrawiam.
_________________
I am Tonik
http://lubczasopismo.salo...za-rozum-nauka/
 
     
krys1304 
Uczestnik forum


Pomógł: 12 razy
Wiek: 54
Dołączył: 25 Sty 2006
Posty: 136
Skąd: Gubin
Wysłany: 07-01-09, 20:44   

Witam
Tonik napisał/a:
Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywołanego skrutem wytworzył się silny prąd w przewodzie zerowym od zera gwiazdy silnika.

Czy mógłbyś mi wyjaśnić co ma przewód PEN do gwiazdy silnika?
_________________
Krzysztof

"Nie wstyd nie wiedzieć, lecz wstyd nie pragnąć swojej wiedzy uzupełnić."
 
     
siekierowy 
Aktywny uczestnik forum
elektryk


Pomógł: 237 razy
Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 2341
Skąd: Galicja
Wysłany: 07-01-09, 22:08   

Witam.
krys1304 napisał/a:
Witam
Tonik napisał/a:
Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywołanego skrutem wytworzył się silny prąd w przewodzie zerowym od zera gwiazdy silnika.

Czy mógłbyś mi wyjaśnić co ma przewód PEN do gwiazdy silnika?


Kolega krys1304 pomylił chyba gwiazdę z trójkątem. ;-) Zdarza się.
_________________
Pozdrowienia.
____________
siekierowy
 
     
krys1304 
Uczestnik forum


Pomógł: 12 razy
Wiek: 54
Dołączył: 25 Sty 2006
Posty: 136
Skąd: Gubin
Wysłany: 08-01-09, 07:18   

Witam
siekierowy napisał/a:
Kolega krys1304 pomylił chyba gwiazdę z trójkątem. Zdarza się

Czy kolega przeczytał moje pytanie i jego odniesienie?
_________________
Krzysztof

"Nie wstyd nie wiedzieć, lecz wstyd nie pragnąć swojej wiedzy uzupełnić."
 
     
irekub 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 105 razy
Wiek: 48
Dołączył: 22 Wrz 2006
Posty: 1121
Skąd: Wadowice
Wysłany: 08-01-09, 07:39   

siekierowy napisał/a:
Witam.
krys1304 napisał/a:
Witam
Tonik napisał/a:
Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywołanego skrutem wytworzył się silny prąd w przewodzie zerowym od zera gwiazdy silnika.

Czy mógłbyś mi wyjaśnić co ma przewód PEN do gwiazdy silnika?


Kolega krys1304 pomylił chyba gwiazdę z trójkątem. ;-) Zdarza się.


Mam rozumieć że silnik był zasilany przewodem pięciożyłowym,tak? Czy też,że silnik został "zazerowany"-obudowa stojana+ punkt neutralny gwiazdy? A może, faktycznie wpiął w N gwiazdy jedną żyłę przewodu,a obudowę silnika uziemił ? Bezpieczniki były zagwoździowane? :-k
_________________
"A niechaj narodowie wżdy postronni znają, iż Polacy nie gęsi, iż swój język mają.” " M.Rej
 
 
     
siekierowy 
Aktywny uczestnik forum
elektryk


Pomógł: 237 razy
Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 2341
Skąd: Galicja
Wysłany: 08-01-09, 10:14   

Witam.

Nie wiem, czy od teraz kazdy topic bedzie wyglądał tak, że bedziemy się łapac za słówka, ciągnąć opisy literówek czy co? Może wrócimy do zasady, że jak mam coś do powiedzenia to piszę i wyrzucimy manierę odpowiadania pytaniem.
Uważam, że gdy ma to kardynalne znaczenie dla wyjaśnienia sprawy, to wszelki żargon jest niedopuszczalny bo zaciemnia istote zjawiska. Poza tym nic wielkiego się nie dzieje, jeśli stosujemy określenia potoczne. Jesli jednak ktoś uważa inaczej, to może to po prostu to oznajmić bez bawienia się w śledczego.
Tych jest ci tu dostatek na forum.
_________________
Pozdrowienia.
____________
siekierowy
 
     
krys1304 
Uczestnik forum


Pomógł: 12 razy
Wiek: 54
Dołączył: 25 Sty 2006
Posty: 136
Skąd: Gubin
Wysłany: 08-01-09, 14:06   

Witam
siekierowy napisał/a:
Nie wiem, czy od teraz kazdy topic bedzie wyglądał tak, że bedziemy się łapac za słówka, ciągnąć opisy literówek czy co?

Mam nadzieję że takie przypadki będą rzadkością na tym forum jednak musimy poświęcić troszkę więcej czasu na dokładne czytanie tematu i nie dopatrywać się w każdej wypowiedzi złośliwości.
Napisałeś, ze pomyliłem gwiazdę z trójkątem. Przecież ja tylko zadałem pytanie twórcy postu. Z postu kolegi Tonik wynika że silnik mógł być podłączony tak:
irekub napisał/a:
Mam rozumieć że silnik był zasilany przewodem pięciożyłowym,tak? Czy też,że silnik został "zazerowany"-obudowa stojana+ punkt neutralny gwiazdy? A może, faktycznie wpiął w N gwiazdy jedną żyłę przewodu,a obudowę silnika uziemił ? Bezpieczniki były zagwoździowane?

ja odebrałem to podobnie i stąd moje pytanie.
_________________
Krzysztof

"Nie wstyd nie wiedzieć, lecz wstyd nie pragnąć swojej wiedzy uzupełnić."
 
     
siekierowy 
Aktywny uczestnik forum
elektryk


Pomógł: 237 razy
Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 2341
Skąd: Galicja
Wysłany: 08-01-09, 15:51   

Witam.
krys1304 napisał/a:
Z postu kolegi Tonik wynika że silnik mógł być podłączony tak:
irekub napisał/a:
Mam rozumieć że silnik był zasilany przewodem pięciożyłowym,tak? Czy też,że silnik został "zazerowany"-obudowa stojana+ punkt neutralny gwiazdy? A może, faktycznie wpiął w N gwiazdy jedną żyłę przewodu,a obudowę silnika uziemił ? Bezpieczniki były zagwoździowane?

ja odebrałem to podobnie i stąd moje pytanie.


A co z tym:
Tonik napisał/a:
Instalacja TNC (L i PEN) trójfazowa.

dlatego ja odebrałem inaczej.
_________________
Pozdrowienia.
____________
siekierowy
 
     
cerberus 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 84 razy
Wiek: 67
Dołączył: 30 Sie 2007
Posty: 1491
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 08-01-09, 17:25   

krys1304 napisał/a:
Witam
Tonik napisał/a:
Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywołanego skrutem wytworzył się silny prąd w przewodzie zerowym od zera gwiazdy silnika.

Czy mógłbyś mi wyjaśnić co ma przewód PEN do gwiazdy silnika?


Ja to odebralem podobnie jak kolega siekierowy.
PEN jest związany z " zerem" gwiazdy.
Cerberus
_________________
Napięcie 50V wartości skutecznej prądu zmiennego/autor=normy/
To nie jest żart.
 
     
cerberus 
Aktywny uczestnik forum


Pomógł: 84 razy
Wiek: 67
Dołączył: 30 Sie 2007
Posty: 1491
Skąd: Warszawa
Ostrzeżeń:
 3/3/6
Wysłany: 08-01-09, 17:35   

Upalenie się"zera" może zdarzyć się zawsze.
Także na skutek awarii.
Dlatego sprzęt trzeba zbezpieczyć kontrolerem fazy. Jeżeli ktoś to umie zrobić.
Bo przepięciówka i listwa nie zadziała.
To stary i znany przypadek, z którym ja zetknąlesię 2 razy osobiście.
Ponieważ mam dobre zabezpieczenia, to moglem ubolewaz nad tymi, którym sie popaliło.
Raz po raz słyszałem sygnaly z kontrolera fazy.
Ale to sparawa klienta. Teraz kontroler fazy zastepuje PZU. To też kosztuje.
Cerberus
Ps. czasem to zrobi jeden fachowco , frywolnie luzując PEN(N).
Lub monteży włączjacy narzędzie w WLZ.
_________________
Napięcie 50V wartości skutecznej prądu zmiennego/autor=normy/
To nie jest żart.
 
     
krys1304 
Uczestnik forum


Pomógł: 12 razy
Wiek: 54
Dołączył: 25 Sty 2006
Posty: 136
Skąd: Gubin
Wysłany: 08-01-09, 19:35   

Witam
Dalej nie wiem dlaczego kolega siekierowy twierdzi że pomyliłem gwiazdę z trójkątem.
Z mojego rozumowania wynikało że przewód PEN był podłączony do gwiazdy silnika.
siekierowy napisał/a:
A co z tym:
Tonik napisał/a:
Instalacja TNC (L i PEN) trójfazowa.

dlatego ja odebrałem inaczej.

Odpowiedź kol irekub odnosi się też do tego samego.
irekub napisał/a:
Czy też,że silnik został "zazerowany"-obudowa stojana+ punkt neutralny gwiazdy?
.
Może postarajmy się pisać w oparciu o post tematu i tylko odnosić się do wypowiedzi kolegów. Zaczekam aż kol Tonik się wypowie.
_________________
Krzysztof

"Nie wstyd nie wiedzieć, lecz wstyd nie pragnąć swojej wiedzy uzupełnić."
 
     
siekierowy 
Aktywny uczestnik forum
elektryk


Pomógł: 237 razy
Dołączył: 19 Cze 2006
Posty: 2341
Skąd: Galicja
Wysłany: 08-01-09, 21:39   

Witam.
krys1304 napisał/a:

Tonik napisał/a:
Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywołanego skrutem wytworzył się silny prąd w przewodzie zerowym od zera gwiazdy silnika.

Czy mógłbyś mi wyjaśnić co ma przewód PEN do gwiazdy silnika?

W takim razie nie zrozumiałem tego.
_________________
Pozdrowienia.
____________
siekierowy
 
     
ryswoj 
Uczestnik forum


Wiek: 40
Dołączył: 06 Lut 2009
Posty: 2
Skąd: toszek
Wysłany: 06-02-09, 22:31   Re: Lokalna sieć z dużym trójfazowym odbiorem.

Tonik napisał/a:
Witam.
Opisuję sytuację z którą się spotkałem ku przestrodze .

Instalacja TNC (L i PEN) trójfazowa.
Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywołanego skrutem wytworzył się silny prąd w przewodzie zerowym od zera gwiazdy silnika.


Witam, jestem nowy na forum, ale elektryką trochę Jóź się zajmuje (parę lat) i w związku z tym pytanie? Po jasną ch... ktoś podłączał przewód N po środka gwiazdy silnika?, prąd płynący opisany w tym przypadku przez ten przewód N powstał w wyniku przerwy lub uszkodzenia(skrócenia) 1 z uzwojeń, a że następowało wyrównanie przez przewód N nie zadziałały zabezpieczenia silnika (silnik pracujący na 2 fazach pobiera dużo więcej prądu niż normalnie)
Pozdrawiam Ryszard
 
     
ryko 
Uczestnik forum
ryko


Wiek: 60
Dołączył: 12 Lut 2009
Posty: 2
Skąd: Reda
Wysłany: 12-02-09, 19:22   

Prawdę mówiąc nie widziałem, aby ktoś podłączał przewód PE (bo na odcinku silnik - rozdzielnia nie jest on PEN) do środka gwiazdy w silniku (zmostkowane końce uzwojeń). Ten przewód elektrycy podłączają do obudowy silnika (specjalny zacisk).
Swoją drogą silnik nie był aż taki duży skoro pracował tylko w gwieździe.
 
     
piorun1 
Uczestnik forum
piorun1


Pomógł: 2 razy
Dołączył: 21 Lut 2009
Posty: 48
Skąd: Bonów
Wysłany: 12-03-09, 22:27   Z powodu nierównomiernego obciążenia faz dużego silnika wywo

Pozdrawiam. Dyskusja chyba nie polega na przesłuchaniu dyskutanta lecz szczerym wyrażaniu własnych opinii. Skoro Kolega oznajmił, że tak było to należy iść w kierunku przyczyny a nie domnieniania. Chcę sie podzielić się opinią kursantów szkolenia odbytego ładnych kilka lat wstecz. 50% AUTORYTETÓW W DZIEDZINIE UDAWADNIAŁO DRUGIM 50 %, że przewód PEN w gwieździe łaczy się do punktu neutralnego. Nie wiem która strona miała rację. Pozdrawiam serdecznie
_________________
"Kaskader niech będzie kaskaderem,
a elektryk tylko elektrykiem"
Stanisław P.
 
     
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Dodaj temat do Ulubionych
Wersja do druku

Skocz do:  

Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group